Ansattportretter gir bedriften din et ansikt og gjør det lettere for kunden å ta kontakt.
Ansattportrett i miljø for Norcod.
Hvordan bedriften fremstår på nett er viktigere enn noen sinne. The Cognition And Emotion Journal publiserte i 2012 en studie om ansiktstrekk. Den fortalte at mennesker avgjør om de kan stole på deg innen 100 millisekunder etter de har sett ansiktet ditt for første gang. Det er derfor stor sannsynlighet for at kunden har dannet seg et førsteinntrykk av bedriften din allerede før de tar kontakt.
Gode portretter viser kunden at bedriften er opptatt av kvalitet og profesjonalitet. De kan altså være avgjørende for om kunden velger å ta kontakt med dere eller ikke.
Portrett for KLP. Det klassiske portrettet med hvit bakgrunn er stilrent og passer til både nøkkelkort og nettside.
De fleste kunder ønsker å ta kontakt med en bedrift som gir dem en positivt følelse. Portretter av smilende ansatte kan derfor være en fordel. Forskning viser at ansatte som smiler har større sannsynlighet for å blir oppfattet som ærlige og kompetente.
Portretter i miljø. De kan være iscenesatt og oppstilt som bildet til venstre. Eller litt spontane og mer naturlige som bildet til høyre.
Det er flere måter å ta ansattportretter på. En av dem er å fotografere de ansatte i miljø. Det vil si at vi fotograferer dem med arbeidsplassen i bakgrunnen. Det kan være et kontorlokale, en byggeplass eller lignende. Disse portrettene kan brukes til å vise fram lokalene til bedriften og vise stemningen som er på arbeidsplassen. Ved å vise frem arbeidsplassen kan kundene kjenne seg igjen om de kommer innom.
En annen metode er at vi legger inn ønsket bakgrunn i ettertid. Om den er hvit, farget eller et bilde av lokalet deres, velger dere selv. Denne metoden kan være fin for å knytte forskjellige avdelinger av bedriften sammen. Den gjør det lett å ha likt uttrykk på ansattportrettene selv om de er fotografert på ulikt tidspunkt og lokasjon.
Ansattportretter er en fin ting å ha i bildebanken. De er gode å ha for å legge ut i eventuelle pressemeldinger og nyhetssaker eller for å dele i sosiale medier.
Andre ting man burde ha i bildebanken:
- Reklamebilder
- Film
Les mer om bildebank her: Har din bedrift bildebank?